Leasing tijdens en na corona: menselijk én digitaal ondernemen

BNP Paribas Leasing Solutions

Leasing tijdens en na corona:
Menselijk én digitaal ondernemen

Een interview met Antoine Lecomte, CEO BNP Paribas Leasing Solutions

De afgelopen maanden zijn heel uitdagend geweest voor ondernemers en ook de komende periode wordt uitdagend. De corona-crisis heeft ons allemaal gedwongen om razendsnel te schakelen. Bedrijven moesten onmiddellijk een aantal belangrijke beslissingen nemen. Dat was niet altijd vanzelfsprekend. Wat leren we uit deze crisis? En hoe kunnen we een rol spelen in een veranderende maatschappij? Antoine Lecomte, CEO BNP Paribas Leasing Solutions geeft ons zijn kijk. Op de crisis, en op de toekomst.

De digitale sneltrein raast verder

Wat betekent de coronacrisis voor BNP Paribas Leasing Solutions?

“Net zoals velen, moesten we bij aanvang van de crisis plots heel snel schakelen. Dat was niet altijd gemakkelijk met filialen in zowel Nederland als in België waar andere regels golden. Er was in ieder geval geen andere keuze om met zijn allen in een sneltempo op de digitale sneltrein te springen vanaf de eerste dag van de lockdown. Van de ene op de andere dag werkte meer dan 90% van de werknemers thuis en moesten managers hun teams vanop afstand leiden. Dat alles heeft een hele reorganisatie van onze onderneming gevergd. Intussen stond ook de bedrijfswereld zelf niet stil en bleven we voldoen aan de noden van onze klanten. Onze instelling is altijd geweest om in nauw contact te blijven met onze klanten en hen bij te staan door het bieden van gepaste oplossingen. Niet alleen in tijden van groei maar ook als het moeilijker gaat zoals tijdens deze crisis.”

“Ook de digitale aanpassingen die we in snelvaart hebben gedaan, hebben ons enorm veel geleerd. Bepaalde procedures hebben we kunnen vereenvoudigen en soms zelfs automatiseren. Digitale tools die onze interne diensten en onze partners en klanten helpen, werden verder ontwikkeld zoals het Customer Corner portaal voor onze eindklanten, het ontwikkelen van API’s, … Het zijn ontwikkelingen die niet meer te stoppen zijn, we moeten met zijn allen blijven inspelen op een toekomst die zich meer dan ooit op digitaal niveau afspeelt.”

Menselijk ondernemen

Wat leren jullie uit de crisis?

“Een crisis heeft niet alleen negatieve kanten. Je leert er zo veel van: zowel de zwakke plekken als de positieve punten komen bovendrijven. Wij hebben geleerd dat niet alles automatisch kan. We zijn mensen, geen robots. De digitalisering gaat in een stroomversnelling, en we moeten daar op een menselijke manier mee omgaan. Soms zijn bepaalde vragen zo complex dat een menselijke aanpak noodzakelijk is. Als commercieel bedrijf is het belangrijk om altijd, wat er ook gebeurt, een service van de hoogste kwaliteit te bieden aan je klanten of partners. Ons streefdoel is om die service te blijven verbeteren. Elke dag opnieuw. Crisis of geen crisis. Dat doen we door automatisering en digitalisatie, maar ook door goed te communiceren met onze klanten, partners én medewerkers. Dankzij de crisis hebben we trouwens ontdekt hoe veerkrachtig we zijn, als mens. Dat is alleen maar mogelijk als je een goede band hebt met je team, met je klanten. En die krijg je door goed te communiceren.”

Duurzame toekomst met reële economie

Welke rol speelt leasing, nu en in de toekomst?
“Dat ook de economie zelf veerkrachtig moet blijven om de toekomst te trotseren, is een feit. Daarom geloven wij zo hard in de reële economie. Wij investeren in echte productiemiddelen. Dat gaat heel breed: van tractors en maaidorsers tot computers en zelfs software en ook meer en meer groene assets tot zelfs volledig duurzame woningen. We kennen de waarde van die assets en de assets zelf door en door. Steeds vaker gaat het daarbij ook om assets die steeds vaker gebruikt of herbruikt worden. Laptops, smartphones en tablets, bijvoorbeeld, die een tweede of zelfs derde leven krijgen na de leasing. Dat past binnen de traditie van duurzame economie, wat in de toekomst steeds belangrijker wordt en waar wij als bedrijf meer en meer willen op inzetten.”

Tot slot, wat is voor u persoonlijk de belangrijkste les die u geleerd heeft tijdens deze crisis?
“Eigenlijk moet ik samen met mijn collega’s van het Directiecomité op een heel andere manier het bedrijf managen en ik heb daar veel uit geleerd. Wat ik ook meeneem is dat wij als Group een enorm sterke en solide structuur hebben waar iedereen zich elke dag inzet om vanuit de eigen sterktes en expertise mee te werken aan het bieden van financieringsoplossingen aan onze vele partners en klanten. Ik ben erg trots op BNP Paribas Leasing Solutions en zijn medewerkers.”

Heeft u vragen of wenst u met ons samen te werken als verdeler van assets in de markten waarin we actief zijn? Stuur ons een bericht, we staan paraat om uw vragen te beantwoorden.